JPN / NRD

⊆ 1:04 PM by Radius | . | ˜ 2 jealous craps »

Well, today when i was browsing along my favorites blogs and i found this on Patrick Teoh's blog. I just can't believe my eyes when I read those as it comes from JPN / NRD (National Registration Department) website. Well, decided not to take it as it is from Patrick's blog, me and Lawrence decided to go and check it out ourselves first hand. Well, we couldnt find the exact text that were posted in Patrick's blog but we did manage to find something almost similar.... or... worse :D


Below are the snippets of what can you find it there

"What is NRD's website?

NRD website is abbreviation to official web National Registration Department. NRD website make major world to information and national registration department service through Internet."

Which was taken from here.

or.. how about this one?

"The mother has just given birth. Who can inform about the birth of the child?

The persons who can inform about the birth are: 
- The father of the child; 
- The mother of the child; 
- A person living together in the house in which the child was born; 
- Any person who witnessed the birth; and 
- The person/guardian taking care of the child."

Which was taken from here.

My english is far from perfect but at least I still can write documentations. Please don't even try to judge my english from my blog as I don't even bother to proof check, spelling check or whatever check to it but on government's official website? far too much for me :)

I can almost imagine the conversation on how was the page started before... its went almost like this

"
JPN's Boss: Dolah... gomen suruh kita buat website la... ngko tahu sesiapa bleh buat website tak?

Dolah AKA Kaki Kipas: Website? ada boss... ramai kawan saya budak IT.... anak saya pun lagi terer IT dari saya. Dia selalu mintak duit ndak pergi cyber cafe untuk buat website. 

JPN's Boss: Bagus.. bagus.. ngko suruh diaorang buatkan website untuk kita bleh tak? cantik cantik power power punya. Ndak dwi language yeah...... BI dan BM

Dolah AKA Kaki Kipas: ok boss.. no problem.. siap... budget berapa boss?

JPN's Boss: budget? uhm... ngko letak RM 8,000 tapi dalam bil letak RM 10,000 yeah?

Man AKA Kaki Kipas: Siap... 2 hari bleh siap!!

Then later that night Dolah hangs out with his Kakis

Dolah: Eh.. korang pandai buat website tak eh?

Jibam: Website? menatang apa tuh? main kuda kat dalam snooker centre pandai le aku... cam kuda eh?

Abu: Website? bunyik macam eksoz motor jerk... wei... ah chai la paling best buat eksoz EX5.... 

Dolah: Bodohlah korang.... website tu internet... tempat tengok internet....

Jibam / Abu : oh... mana aku tahu

Dolah: karim? antara kita semua.. ngko yang paling cerdik... sebab ngko blaja kat UiTM...

Karim: website... bolehlah.... itu hari subjek web development aku pas... tapi cukup cukup makan ar....

Dolah: okie bagus bagus... tolong aku buat website..... aku bayar RM 2,000 amcam?

Karim: RM 2,000?? wooooooooooo set!!! bila ndak? malam nih jugak aku siapkan!!!"

So, as per my perception that's how I think JPN's website being built. Screwed from the start till the end.... Malaysia Boleh!!!!

While i'm here, have a look at this company called MindLabs. Another chrony company. The portfolio for this company is so great that it managed to get projects like Southern Bank Berhad web development (which is currently already under CIMB), royal police portal, cyberjaya community portal and such. This company doesn't even know how to design and build website in the first place. Gosh... even me myself can do better than that even though i'm not a web designer myself.


2 Responses to JPN / NRD

  1. Anonymous Says:
    First off, I write in Bahasa Malaysia.

    Imaginasi anda memang baik tetapi kalau begitu mudah untuk bayar orang buat website, saya pun mahu.

    Website JPN yang terbaru itu dihasilkan sendiri oleh kakitangan JPN bergred F (dalam perkhidmatan awam bermaksud kerja-kerja berkaitan komputer). Website okay walaupun mati-mati saya kata buruk.

    Asalnya website versi English memang belum sepatutnya online dan tiada siapa pun suruh online. Ada beberapa yang lama dan itu pun sebenarnya setelah dihantar ke Institut Terjemahan Negara untuk diterjemah dan disemak, baru dimasukkan ke website.

    Tapi apa yang kakitangan F ni buat sangat menarik dan memalukan. Mereka menggunakan perisian terjemahan internet (saya sudah lupa nama) untuk terjemah bulat-bulat setiap ayat dalam bahasa Malaysia ke bahasa Inggeris tanpa pengetahuan PRO atau pegawai atasan. Kemudian terus upload ke website.

    Mungkin mereka hendak tunjuk pandai, saya tak peduli. Tetapi bila disedari, memang sudah lambat. Semalam saya diberitahu link ke versi bahasa Inggeris telah diputuskan. Tapi mungkin disebabkan mereka masih terlalu bebal, mereka biarkan saja SITE MAP terbuka. Jadi orang masih boleh baca.

    Jadi, janganlah buat andaian website ini

    1. Disogokkan kepada orang bodoh untuk dibuat dengan bayaran ribu-ribu ringgit.
    2. Dibuat dengan pengetahuan.

    Tindakan sedang diambil. Rasa kesian juga beberapa kakitangan F ni kalau Ketua Pengarah tahu perkara sebenar nanti. Silap-silap memang boleh kena tukar serta merta. Hampir semua perempuan pulak tu.

    Tapi kalau sudah sampai tahap memalukan begini, baik berhenti saja kerja dan pegi jaga cybercafe lagi bagus. Diploma beli agaknya diorang ni...
  2. Radius Says:
    Hey,
    Terima kasih kerana meninggalkan komen ke laman blog ini. Untuk pengetahuan anda, saya memang berada didalam industri pembangunan perisian dan laman web. Untuk membuat website tak susah, syarikat professional seperti syarikat saya boleh mengeluarkan sebuah website didalam masa seminggu (dwi bahasa) sekiranya semua tenaga kerja boleh difokuskan kearah projek itu.

    Pembangunan website yang disogokkan adalah perkara biasa kerana saya berada didalam industri pembangunan perisian dan adalah amat susah bagi syarikat saya untuk mendapatkan project daripada kerajaan. Kami sentiasa di kalahkan didalam project proposal walaupun syarikat yang menang itu meletakkan harga yang lebih tinggi dan tidak mempunyai pengalaman berbanding kami. Saya ada meletakkan link ke sebuah syarikat dimana saya anggap sebagai sebuah syarikat kroni di post diatas kenapa? Kerana syarikat ini tidak langsung berkebolehan untuk membina laman web sendiri tetapi mempunyai banyak project daripada kerajaan untuk membina laman web.

    Dari situ saya mendapat andaian saya.

= Leave a Reply